top of page

Transitional (un)Justice

Пространствена инсталация на Байр(й)ам Байр(й)амали

15.10 – 30.11.2022

Откриване: 15.10.2022, 16:00


Третата изложба от серията пространствени инсталации, част от кураторската програма Like the State, the Toilet is Never Neutral представя Transitional (un)Justice от Байр(й)ам Байр(й)амали. Интервенцията сформира място за дискусия и размишления относно ролята, влиянието и резултатите от правосъдието на прехода. Началната точка на работата е следствено дело № II-048/1999 г., което започва в отговор на престъпленията, извършени от комунистическия режим (1944-1989) — асимилация, депортиране, етническо прочистване, интерниране в лагери и преследване на етническите малцинства. Делото е част от процесите, които се случват в България по време на прехода от комунизъм към демокрация. Виновните относно тези престъпления не са осъдени, а делото остава отворено до тази година, когато се прекратява по давност.


В инсталацията си Байр(й)амали ни запознава с три текста на английски, български и турски език - един от тях идва от тълковен речник, друг - от документ на ООН за възтановителното право, а третият - функционира като манифесто написано от артиста. Думите, разпръснати по плочките и стените на тоалетната, ни призовават да бъдем активни зрители — не само в това пространство, но и в галерията, в музея. Предизвикват ни да си задаваме въпроси за длъжностите и дейностите на музейните пространства, да ги преразгледаме като преходници, преводачи и катализатори на историята, миналото и несправедливостта. Като места, които трябва да носят критически поглед и да рекотенкстуализират утвърдени и отминали наративи.


Текст: Красимира Буцева


ЗА БАЙР(Й)АМ БАЙР(Й)АМАЛИ


Байр(й)ам Мустафа Байр(й)амали е българо-турски артист, изследовател и активист роден през 1997. Неговата практика изследва паметта и травмиращи спомени на малцинствата в България. Израства в турската махала в Хасково. Още когато е бил много малък неговите родители и роднини споделят спомени от живота им по време на комунистическия строй в България и насилственото преименуване. Повлиян от житейските истории на своите близки след преместването му в Лондон, където завършва бакалавър по документална фотография, той изследва и проблематизира темите за нови световни граници, не/легални идентичности и интергенерационна травма.



Проектът се реализира с подкрепата на Национален фонд “Култура”.


Графичен дизайн: Яна Абрашева.





bottom of page